Casino Industri Oversikt, trender, og hva vil fremtiden bringe?
Den globale casino- og gambling industrien er blitt stor og genererer milliarder av dollar per år i inntekter. Globalt hadde casinoer et brutto spill avkastning på rundt 115 milliarder dollar i 2016, og det er prognostisert ifølge Statista.com at det skal nå 130 milliarder dollar i 2019. I 2015 var brutto gambling inntektene (GGR) i Europa 18 milliarder euro i Italia , 17,9 milliarder euro i Storbritannia, og rundt 8 milliarder euro i Tyskland, Frankrike og Spania.
Figur 1: Størrelsen på Online Gambling markedet; Kilde: Statista.com
En av de største endringene i casino industrien har vært introduksjon av online casinoer og gambling nettsteder. Online gambling inkluderer aktiviteter som poker, casinoer, sportsspill, bingo og lotterier. Blant disse utgjør sportspill og casinospill den største andelen av online gambling markedet. I 2015 nådde det estimerte antallet spillere over hele verden 173 millioner. I 2017 genererte online gambling over 40 milliarder dollar i omsetning globalt. Den forventede trenden er at størrelsen på det globale online gambling markedet vil nå nærmere 60 milliarder dollar i 2020.
Størrelsen på online gambling markedet i Europa har økt fra 12,79 milliarder dollar i 2012 til 24.75 milliarder dollar i 2018. Europa er blitt det største markedet for online gambling i verden: i 2015 EU-markedet består 47,6% av € 34,6 milliarder av online gaming brutto vind generert. Hovedgrunnen til at Europa har blitt ledende innen online gambling er det økende innovasjonsnivået, spesielt det stigende antallet casino plattformer.
Figur 2: Størrelsen på Casino Gambling markedet vs. størrelsen på Online Gambling markedet Kilde: Statista.com
Over hele Storbritannia, USA og Australia spiller 37% av PC- og mobil spillere sosiale casinospill, for eksempel slots, poker, blackjack og roulette. Storbritannia har den største andelen spillere med 58%.
Når det gjelder hvordan forbrukere bruker nettbasert gambling, viste en 2016-undersøkelse fra den britiske gambling kommisjonen at den mest populære måten for gamblere å få tilgang til gambling nettsteder på er via bærbare datamaskiner, med 61%. Sistnevnte er relatert til det faktum at 97% av folk foretrekker å gjøre sitt online gambling hjemme mens 17% sier at de også gjør det mens de pendler eller når de er ute. Likevel er bruken av mobiltelefoner for å få tilgang til online gambling spill også økende.
Figur 3: Andel av mennesker som spiller online i Storbritannia etter aldersgruppe; Kilde: Statista.com
Ifølge resultatene av en undersøkelse av andelen mennesker i ulike aldersgrupper som spiller online månedlig i Storbritannia, deltok 24,5% av respondentene mellom 25 og 34 år i nettbasert gambling de siste fire ukene som Mars 2017/2018. Denne aldersgruppen er også rangert som den høyeste i andelen mennesker som spiller online. Den nest høyeste gruppen mennesker som spiller online i Storbritannia for 2017/2018, er aldersgruppen 35-44 på 22,8%. Ifølge undersøkelsen er det en nedgang i andelen mennesker som spiller online mellom 16 og 24 år: 15,7% av respondentene sa at de spilte online i 2016/17 sammenlignet med 12,8% i 2017/18.
Gambling markedet i de skandinaviske landene er blant de raskest voksende markedene i Europa. Kjent for innovasjon og teknologi, har Sverige opplevd en økning i å gi tilgang til gambling, hovedsakelig på mobile plattformer. I de skandinaviske landene er internettdekning og bruk av mobile enheter blant de høyeste i verden. Det underjordiske nettbaserte gambling markedet når 350 millioner euro i Sverige per år. I gjennomsnitt bruker svenske husholdninger 2,34% av sin inntekt på gambling per år, tilsvarende 5 900 kroner per person over 18 år. En undersøkelse utført på vegne av den svenske gambling myndigheten i 2016 viste at mer enn to av tre Svensker hadde spilt i de foregående tolv månedene.
Gambling industrien har også sterk tilstedeværelse i Finland, og undersøkelser indikerer at finske kan bruke opptil 10 milliarder euro på spilleautomater, online casinospill, lotteri og sportsspill årlig. Flertallet av finnene er interessert i pengespill og landet tar femte plass på listen over største gambling nasjoner over hele verden. Ifølge en studie om spillevaner i Finland gjennomført hvert fjerde år, ble holdninger til gambling litt mer positive fra 2011 til 2015. Selv om nettbasert spill tradisjonelt tiltrekker seg yngre menn, viser studien at online gambling har økt blant menn i alderen 55-64 år. Fakta nevnt ovenfor viser den økende interessen for online tilgang til gambling spill gjennom mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner i alle aldersgrupper.
Innføringen av online gambling har forvandlet casino industrien og gjort det mulig for gambling selskaper å nå ut til forbrukerne lettere, introdusere nye typer spill og presentere spillere med en 3D-gambling opplevelse.
Casino Industri Trender
De to byene som er kjent for deres landbaserte casino industrier – Las Vegas og Macau, må kanskje revurdere hvordan casinoer er designet og gjøre dem til mer sosialt innbydende rom. Dette skyldes at deres tradisjonelle forbruker base har gjort veien for en ny generasjon som utgjør et annet sett av kunder. Den nye generasjonen Millennials spiller ikke spill så mye og ser etter meningsfulle måter å sosialisere med andre som en form for underholdning. Med utviklingen av teknologi og økningen i bruk av smarttelefoner, forvandler gambling industrien seg. Her er noen av trendene å passe på i de kommende årene.
Mobil gambling
Figur 4: Platformer brukt til å spille sosiale casino spill, 2017, USA; Kilde: SuperData Research
Med kometen av teknologi og smarttelefoner har gambling industrien vært rask til å tilpasse seg den digitale revolusjonen. Siden smarttelefoner har gjort gambling mulig fra alle verdenshjørner, gjør flere og flere gambling nettsteder innholdet mobilvennlig og lager mobile apps for spesielle casinospill.
Bruken av mobile enheter for å spille casinospill gir online casino utviklere tilgang til data om forbrukernes preferanser og erfaringer med ulike spill basert på spillernes informasjon og respons. Casino-utviklere lagrer informasjonen og bruker den gjennom prosessen med data analyse for å undersøke forbrukernes preferanser og mønstre og tilpasse sine tjenester for å forbedre spillernes opplevelse. På den måten kan online casino leverandører gi forbrukerne en personlig opplevelse ved å foreslå spill, bonuser og kampanjer basert på spillernes egenskaper.
Med den voksende populariteten til mobil gambling har Google annonsert sine planer om å gjøre det mulig for forbrukerne å spille med ekte penger ved å tillate Casino apper i Google App Store. De store nyhetene betyr at gambling industrien vil utvide sitt marked enda mer siden anslagsvis 76,6% av befolkningen bruker Android.
Virtuell virkelighet
På lignende måte har utviklingen av virtuell virkelighet (VR) teknologi i spill blitt populær de siste årene. Casino spillindustrien har begynt å innlemme VR i casinospill for å skape en mer realistisk opplevelse for forbrukerne og gjøre gambling mer sosialt. Ifølge Veselin Lalev, konsernsjef og medstifter av Gambling.se, vil «VR overgå våre forventninger og casino industrien, spesielt det mobile gambling segmentet, det vil vokse eksponentielt.»
Med utviklingen av VR i spill, vil forbrukerne kunne fordype seg til casinoer, drive spilleautomater og kommunisere med andre spillere fra deres hjem. Dessuten gir ny VR-teknologi spillere muligheten til å nyte de små aspektene av et ekte casino – de kan gå rundt casinoet, lyse opp en sigar, og for eksempel drikke seg en drink. Det er også mulig å lage virtuelle bingohaller og racerbaner der spillerne vil kunne kommunisere og endre karakterenes utseende. Spill leverandører investerer i utviklingen av VR-teknologi fordi de ser det som en mulighet til å tiltrekke seg den yngre generasjonen som ikke er like sannsynlig å spille gambling spill som deres foretrukne form for underholdning. VR-teknologi anses å være bedre for smarttelefoner og tabletter, siden de har opplevd den største veksten i en rekke nye forbrukere. Siden VR-teknologien fortsatt er svært kostbar og har blitt vedtatt av et begrenset antall selskaper, vil det være interessant å følge utviklingen av denne trenden i de kommende årene.
Kunstig intelligens
Utviklingen av kunstig intelligens (AI) har også begynt å finne veien i den elektroniske gambling industrien. Mange casinoer bruker AI-drevne spilleautomater for å oppdage tilfeller av utro og gi rimelige spill. De erstatter også automatiserte systemer med AI for å konkurrere mot spillere som bedre kan forutsi spillernes oppførsel og ta relevante handlinger.
I nær fremtid vil casinoer trolig bruke AI til å erstatte generatorer som for tiden kontrollerer spill og gir den nye og forbedrede brukeropplevelsen. Med hjelp av AI vil casinoer kunne samle inn data om hvorfor spillere velger bestemte spill, slutte å spille og hvilke elementer i et spill de finner mer interessante. AI vil også gi forbrukerne en mer personlig opplevelse, da de vil kunne spille i et virtuelt casino skreddersydd til deres personlige preferanser. En annen fordel for spillere er at AI-drevne agenter vil gi dem raskere og kunde fokuserte løsninger på problemer, da de vil være kjent med spillernes foretrukne spill og vaner. En annen måte som AI vil bli innlemmet i gambling er at det forventes å gi både gambling industrien og spillerne mer nøyaktige og realistiske odds. Kunstig intelligens motorer vil gjøre det mulig for spillere å vinne oftere og gi større summer. AI kan også brukes i pengespill for å kartlegge potensielle problemer med pengespill avhengighet. AI-programvare kan identifisere spillere som er tilbøyelige til å utvikle spill problemer, varsle dem og forhindre de negative konsekvensene i rett tid, noe som vil gi stor fordel for gambling industrien.
Gamification
Online casinoer begynner å innlemme flere spill lignende elementer for å tiltrekke seg forbrukere. Bruken av lojalitetspoeng, avatars, fortellinger, turneringer og topplister blant annet har bidratt til å øke gambling-spillets popularitet.
Trenden med gamification blir lettere tilgjengelig gjennom store online plattformer, som Facebook, Twitter og Messenger. Ifølge Michael Dunphy, mobil produkt leder hos betting industrien leverandør SIS, «Industri forskning har vist at online-gaming spiller en viktig del av en samlet opplevelse som effektivt engasjerer seg med mobilkunder. Mobil produksjonen er langt mer vant til gamification og sosial deling, fra spill og applikasjoner de bruker daglig. «Gambling og bookmaker virksomhet begynner å gi en mer underholdende opplevelse for brukere ved å bruke belønninger, poeng og premier for å bygge forbruker lojalitet og beholde sine spillere. I de kommende årene forventes tilbydere å inkludere flere oppdrag, konkurranser og bonuser for å tiltrekke seg flere spillere.
Live Casinoer
Live casinoer har også vært på vei opp, og trenden vil trolig fortsette i de følgende årene. Live-spill får popularitet på grunn av deres gjennomsiktige regler, høye tekniske egenskaper og virkelige livserfaringer. Bruken av live forhandlere og feeds skaper følelsen av å være i et landbasert casino og tiltrekker spillere fra hele verden. I live casino spill har spillere menneskelige croupiers som spesialiserer kort fra tusenvis av miles unna. Den største fordelen med levende casinoer er at spillerne trenger bare en god internettforbindelse og et grafikkort for å kunne spille.
En av de mulige fremtidige utviklingen i live casinoer vil være introduksjonen av flere spillvalg, slik at live casinoer kan skille seg fra konkurrentene sine. En mulig trend er utviklingen av mer tilpassede live dealer-spill, som inkluderer et utvalg av dekk og en mer personlig gambling opplevelse for spillere. En annen trend er «Dual Play Roulette» som lar spillere i landbaserte casinoer spille sammen med online spillere. Denne typen casino er også utstyrt med flere kameraer slik at online spillere kan se spillet fra forskjellige vinkler.
Ferdighetsspill
Ferdighetsspill er spill der utfallet bestemmes av spillernes ferdigheter i stedet for ved en tilfeldighet eller hell. Ferdighetsspill forventes å bli mer populært, ettersom et økende antall forbrukere bruker sine ferdigheter i stedet for å stole bare på flaks. Dermed har nettbaserte gambling leverandører begynt å utvikle spill som inneholder ulike strategier og krever bruk av visse ferdigheter for spillerne å gå videre. Ved å kreve visse ferdigheter, vil denne type spill involvere spillere lenger i forhold til spill som bare er basert på flaks. Med innføringen av ferdighets spill elementer i spilleautomater og casinospill, prøver gambling industrien også å engasjere flere Millennials som er ute etter utfordring og spill som krever en strategisk tilnærming. Ferdighetsspill kommer ikke til å erstatte tradisjonelle casinospill – de blir en del av dem for å nå en ny type publikum og forbedre forbrukernes opplevelse.
eSports innsatser
Segmentet med eSports-spill vil fortsette å vokse de neste årene. Siden den første internasjonale turneringen i 2011 har eSports-spill fått stor popularitet med hundrevis av nettsteder som dukker opp. Disse nettstedene tillater seere å satse på mange eSports-arrangementer og turneringer, og eSports-markedet er angivelig verdsatt til $ 900 millioner. eSports innsats industrien kombinerer den nye generasjonens favoritt tidsfordriv spill og ser på sportspill, og den skal nå 600 millioner i publikum innen 2020.
Det er allerede mobile apper som gjør det mulig for forbrukerne å plassere ekte penger på nettet, og det er spådd at i løpet av ti år kan sportsbetting bli integrert i hver mobil enhet.
Cryptocurrencies
Innføringen av blockchain teknologi og cryptocurrencies er en annen stor trend i online casino industrien. Cryptocurrencies mottar aksept blant casino spillere og på tvers av ulike felt, fordi de gir mer autonomi og et høyere sikkerhetsnivå til spillerne, da de kan kjøpe cryptocurrency online, og deponere og trekke dem ut med minimal avgifter. Derfor tillater bruken av crypto currencies i gambling spill øker populariteten til casino industrien. I tillegg er Bitcoins ikke lenger den eneste Cryptocurrencies som brukes – Ethereum, Litecoin, Dash og Ripple er blant de stigende valutaene over hele verden, og noen av dem er enda mer egnet til bruk i gambling enn Bitcoins. Cryptocurrencies kan også endre sports innsatsen i bransjen noe som deres brukere gjør bettors uavhengige av banker når de ønsker å gjøre innskudd eller flytte penger.
Økning i kvinnelige spillere
Med utviklingen av online spill muligheter og endringen i tradisjonelle kjønnsrolle, har antall kvinnelige spillere økt i stor grad, og står for 45% av nettbaserte spillere. Som landbaserte casinoer er tradisjonelt overveiende besøkt av menn, føler kvinner generelt ubehagelig å gå til et ekte casino. Et eksempel på denne trenden kan ses i Finland der kvinner angivelig ser på online gambling spill som et trygt sted. Derfor gir online gambling mange kvinner muligheten til å spille regelmessig uten å føle seg skremt av menn. Online spill selskaper har oppdaget den trenden og begynt å lage online casinoer som ville appellere til kvinnelige spillere.
Hva vil fremtiden bringe?
Pengespill og casino industrien øker hvert år og tiltrekker seg flere og flere mennesker som den omfatter og bruker teknologiske fremskritt og innovasjoner. Med utviklingen av AI- og VR-teknologi og økt bruk av smarttelefoner, vil online pengespill sannsynligvis bli en stor del av spillernes hverdag. Med den forbedrede samlingen og analysen av store data vil gambling leverandører kunne skape en mer personlig opplevelse for forbrukerne og introdusere mer tilpassede spill og spill som krever ferdigheter og strategisk tenkning. Selv om prognoser om fremtiden er vanskelig å gi, inneholder en oppsummering av en sannsynlig projeksjon om spillbransjen en app som har stemme- og ansiktsgjenkjenning, oppdaterer spillernes statistikk og gir diagrammer som muliggjør enklere måter å estimere vinnerne på. Kan være? Hvem vet … Det som er sikkert er at fremtiden gir noen banebrytende innovasjoner som vil forvandle gamblingindustrien videre og forbedre spillernes opplevelse.